TAJUK 4: PENGURUSAN SUMBER
PENGENALAN
Definisi pengurusan ialah proses merancang, mengelola, memimpin dan
mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan merupakan
sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang
ditentukan (Stone,1984). Definisi sumber ialah sebarang bahan yang digunakan dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Jadi, pengurusan sumber dapat didefinisikan kepada menyusun, merancang, mengarah dan
mengawal sesuatu program yang melibatkan sumber. Dalam aspek pengurusan sumber sesebuah sekolah, semua pihak
memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan
perjalanan dan sistem yang disediakan dapat berjalan dengan lancar. Aspek ini dapat menolong dan mendorong guru dan murid khususnya
dalam menjalani pembelajaran dan pengajaran yang kreatif dan
inovatif. Pengurusan sumber ini dapat diaplikasikan di Pusat Sumber Sekolah (PSS).
ISI-ISI PENTING

Peranan PSS adalah untuk menyediakan bahan bacaan yang berkualiti dan diperlukan oleh guru dan murid, memastikan alat-alat dan sumber-sumber yang diperoleh adalah baik dan berkualiti, membuat perancangan untuk aktiviti pusat sumber contohnya, Program Nilam, Program
minggu bahasa dan sebagainya serta berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses
pembelajaran. Ciri-ciri pusat sumber yang berkesan juga boleh diaplikasikan di sesebuah PSS. Antaranya, PSS haruslah mempunyai sumber
dan koleksi yang
sesuai, terkini dan
menarik dari segi bahan, khidmar dan sebagainya. Ciri seterusnya adalah dengan pihak sekolah
memahami peranan pusat
sumber sebagai khidmat
bantu kurikulum, guru dan murid
mempunyai sikap suka dan
senang semasa
mengunjungi pusat sumber serta perkhidmatan dan
sumber digunakan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Selain itu, pihak sekolah perlulah mengetahui
dan mengenal pengurus
pusat sumber atau dikenali sebagai Guru Perpustakaan dan Media Sekolah, lokasi pusat sumber berada di tempat yang
strategik seperti berada di tengah-tengah
kawasan sekolah agar mudah dikunjungi dan pusat sumber dapat menyediakan pelbagai
aktiviti dan program. Ciri-ciri PSS yang berkesan ini juga dapat dikelaskan kepada tiga aspek iaitu aktif, lokasi dan koleksi.

Terdapat 4 jenis koleksi bahan bacaan yang terdapat di Pusat Sumber Sekolah (PSS) iaitu fiksyen, bukan fiksyen, bahan terbitan berkala dan bahan khusus. Fiksyen bermaksud karya sastera yang diterbitkan daripada rekaan atau khayalan
seseorang pengarang. Ia dapat dikalsifikasikan mengikut bahasa seperti buku fiksyen Melayu, buku fiksyen Inggeris, buku fiksyen Cina, buku fiksyen Tamil dan buku fiksyen Arab. Jenis bahan bacaan bukan fiksyen terbahagi kepada 2 bahagian iaitu bukan fiksyen pinjaman dan bukan fiksyen rujukan. Buku bukan fiksyen pinjaman bermaksud buku-buku bukan fiksyen yang diberipinjam kepada pengguna manakala buku bukan fiksyen rujukan bermaksud buku-buku yang digunakan untuk rujukan sahaja dan tidak dibenarkan pinjam oleh pengguna. Contoh buku bukan fiksyen ialah karya am, falsafah, agama , sains kemasyarakatan manakala contoh bagi buku bukan fiksyen rujukan ialah buku rujukan umum, buku rujukan am dan buku rujukan khusus. Bahan terbitan berkala bermaksud bahan yang diterbitkan secara berkala atau bersiri.
Bahan-bahan mungkin diterbitkan seminggu sekali, sebulan sekali
atau mengikut jangka masa tertentu. Antara contoh bahan terbitan berkala ialah buletin, jurnal, laporan tahunan, risalah, surat khabar dan majalah. Bahan khusus pula bermaksud bahan yang diterbitkan berdasarkan sesuatu
perkara atau bidang khusus. Antara contoh bahan khusus ialah buku skrap, karya pelajar, pekeliling, tesis dan kertas seminar.

Akses merupakan proses atau cara memperolehi sesuatu
data atau maklumat. Pembelajaran berasaskan sumber banyak bergantung kepada
keupayaan pelajar untuk mendapatkan maklumat yang tepat.
Terdapat kemahiran yang digariskan untuk memastikan
matlamat pembelajaran berasaskan sumber itu tercapai Terdapat 7 kemahiran mengakses sumber pembelajaran iaitu kemahiran mengesan sumber pembelajaran (mendapatkan fakta ringkas dan definisi), kemahiran menganalisis dan menilai informasi dari pelbagai sumber (membaca maklumat yang tersirat), kemahiran menggunakan teknologi (memanfaatkan teknologi yang disediakan di pusat sumber), kemahiran dalam membuat tinjauan mendapatkan maklumat dari pengawas pusat sumber) , kemahiran merujuk (rujuk ke kaunter rujukan yang terdapat di pusat sumber untuk mendapatkan maklumat), kemahiran menganalisis data (mengesan maklumat yang lain dengan menggunakan data yang diperoleh) dan kemahiran menginterpretasi bahan-bahan dari sumber (membuat penjelasan, makna, tafsiran dan pandangan terhadap sumber).
KESIMPULAN
Kesimpulannya, pengurusan sumber ini terdiri daripada pelbagai jenis
sumber yang dapat diaplikasikan semasa proses pengajaran dan
pembelajaran bagi membantu warga sekolah seperti perpustakaan yang
terdapat pelbagai jenis bahan bacaan disediakan.
Selain itu, pusat sumber juga mempunyai peranan yang tersendiri
bagi melancarkan organisasi PSS seperti menyediakan pelbagai
jenis kemudahan untuk warga sekolah dan menyediakan program-program yang bermanfaat.
Abdul Razak Bin Idris & Norhafizah Melijat. (t.t). Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS)
Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor http://eprints.utm.my/id/eprint/11476/1/Penggunaan_Pusat_Sumber_Sekolah.pdf
Abdullah, I. (2004). Pembelajaran berpusatkan pelajar dan kaitannya dengan
pembangunan diri dan peluang pekerjaan. Proceedings of the Seminar
Penyelidikan Pendidikan Guru Peringkat Kebangsaan. Langkawi, Malaysia.
Ainun Rahmah Iberahim, Zamri Mahamod, & Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad. (2017). Pembelajaran Abad Ke-21 Dan Pengaruhnya Terhadap Sikap, Motivasi Dan Pencapaian
Bahasa Melayu Pelajar Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 7(2), 77-
88. http://journalarticle.ukm.my/11357/1/152- 296-1-SM.pdf
Azman Larut. (2005). Panduan Mengurus Pusat Sumber Sekolah. PTS Professional Publishing
Sdn.Bhd.https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=HRau3CLIKa4C&oi=fnd& pg=PR13&dq=Panduan+Mengurus+Pusat+Sumber+Sekolah&ots=ydNQvjAfvK&sig=4 KxQWLF_mBVcCf5A2OHTBWsFA1g
PAUTAN BLOG AHLI KUMPULAN BAGI TAJUK PENGURUSAN SUMBER:
- NUR EKA HAIREANA BINTI SAM
- NURAIN KHADIJAH BINTI MOHAMAD SHAH
- NUR NADIAH SYAHIRAH BINTI SHAHRAN
- NURUL ANIS AMIRA BINTI DELANA
Comments
Post a Comment